Det enkle liv som amish…

Amishfolket som lever i USA, Brazilien og Syd-
amerika har et livsmønster som prioriterer det
enkle liv. Fortidens mønstre fra 1500-tallets
Europa er centrale regler for Amish -folkets
selvforståelse. Dette afstedkommer en simpel
og enkel dagligdag baseret på øko- landbrug og kunsthåndværk. Fællesskaberne har en “ord -
nung” – en regel, som definerer trosforhold og
klædedragt, kønsroller etc. i et kollektivt regie
Dagligdagen er fyldt med hårdt arbejde, og stræben efter “Imatio Kristi” at efterfølge kris-
ti bud om enkelthed og lovprisning. For amish
udtrykkes det rette liv ikke igennem ord, men
gennem handling. I flere fællesskaber forefin-
des der ikke telefon, radio, fjernsyn eller bil-
kørsel. Amish transporterer sig via hestevogn.
I amishs enkle kristendom er det pacifistiske
islæt stærkt. Medlemmerne nægter militærtje-
neste og nægter, at bruge offentlige skoler,
samt at betale skat til Forbundsregeringen…
I de senere år er titusindvis af amerikanere,
der er “kørt træt” i det moderne liv, konverte-
ret til amishfolkets enkle livsstil………….

Leif

100 kommentarer

Trackback

Kommentar(er)

  1. Memo, 28/1-2008 kl. 10.11

    Hej jeg har projekt opgave om disse mennesker det jeg ikke kan finde ud af hvorfor lever de sådan?jeg ved det er for at være tættere på gud men kunne ik finde mere vil i ik nok hjælpe mig. memofromtaastrup@hotmail.com

  2. Leif Stani Leszczynski, 28/1-2008 kl. 14.10

    Hej Memo
    Kig på http://www.jungegemeinde.de/ og Wikepeada om Menno Simons + Amish-people….

    Læs afsnittet om anabaptister/mennoiter i bog-
    gen : Det enkle liv – om praktisk livsfilosofi
    gennem tiden, hvor der bagi står litteraturop-
    lysninger om ovennævnte grupper.

    Læs om “sværmerne fra reformationstiden, som er
    synonymt med venstrefløjs-(gendøber)bevægelserne.
    og bondeoprørene mod kejser,pave,konge og Luther.
    venligst
    Leif

  3. Leif Stani Leszczynski, 28/1-2008 kl. 14.17

    http://www.mcusa-archives.org/library/anabaptistvision/index.html
    der er masser af informationer på google om ana-
    baptister/mennoiter og amish i USA.

  4. Leif Stani Leszczynski, 28/1-2008 kl. 16.20

    Kig også på Google efter Bruderhof….
    Oprindeligt en gruppe fredelige anabaptist- kristne, der i 1528 var blevet forvist fra Mähren. De lagde allesammen deres midler sammen for at danne en ny kirkemodel kaldet Bruderhof.

    De delte brødet (nadvermåltid) med hinanden og fordømte de social skel der var i samfundet…
    Deres exempel strækker sig langt tilbage til Kristi fattige i 1200-tallet. Samt Franciskus af Assisi
    og Peter Valdes pauperes Christi samt den hussitiske bevægelse i 1400-tallets Tjekkiet, hvor Peter Chelcicky grundlagde Unitas Fratrum. De praktiserede ejendomsfællesskab, de var pacifister og søgte at leve efter det fattigdomsideal,som de fandt i Ny Testamente.

    Se efter Peace Churches …
    En betegnelse for mennoniterne, kvækerne og Church of Brethren. Se også paralleller med The Brotherhood Churches:
    Tolstojanske kristne og kvækere fra vor tid. En gruppe nordamerikanske mennoniter, kvækere og medlemmer af Church of
    Brethren grundlagde det kendte Christian Peacemaker Teams med mottoet: “Getting in the way of violence.”

  5. himmerlænder, 13/2-2008 kl. 8.00

    God side,
    Er flere tilhængere af det simple liv i Danmark?

    Vi har i mange år drevet landbrug så tro mod det simple liv, som det nu kan lade sig gøre, indenfor vor tids snævre rammer.

  6. himmerlænder, 13/2-2008 kl. 8.45

    Læste lige mit indlæg, og må vist tilføje et par ting.

    Et simpelt liv er for mig og manden:

    Selvforsyning – grøntsager og kød af egen avl.

    Så lidt indkøb udefra som muligt.

    Bruger helst arbejdshestene, mest muligt, fremfor traktoren. Hjælpe hinanden med at bearbejde jorden (holde fælles arbejdsdage, så- og plovtræf).

    Leve med, i og af naturen.

    Vi er ikke perfekte, og prøver heller ikke på at være det. Her er også masser af plads til hygge, men vores måde at leve livet på, kræver en lang arbejdsdag.

    Hilsen bondekonen og hendes langskægede mand

    Slogan: Mennesker behøver kun to sæt tøj. arbejdstøj og sengetøj

  7. Leif Stani Leszczynski, 15/2-2008 kl. 23.43

    Kære himmerlænder og din langskæggede mand.
    Tak for din reflexion. Godt at få meldinger der
    giver praktiske exempler, hvordan et simpelt liv skaber livskvalitet
    og glæde i Jeres hverdag.
    Fine betragtninger til at forstå, at immaterielle værdier befrier os
    fra konsumguderne….

    Og at kontakten med naturen/dyr medvirker til at
    vi udvikler nogle fornuftige sociale færdigheder.

    For mit vedkommende ikke for at prædike askese
    men via jer, at gøre sig flere overvejelser hvad
    man egentlig har brug for af konsumgoder.

    Et er sikkert et enkelt liv befordrer værdien
    af at være til som menneske.

  8. himmerlænder, 18/3-2008 kl. 8.43

    Undertiden ser man folk dyrke kristendom og andre religioner som pop-idoler. For mig er det vigtige at efterleve de 10 bud så godt som jeg nu formår. Leve et enkelt liv, prøve at være ordenlig ved andre medmennesker, afstå fra griskhed og vold.

    Hvad betyder religion for jer?

  9. Leif Stani Leszczynski, 19/3-2008 kl. 13.30

    Kære himmerlænder…
    Vil gerne besvare dit spørgsmål, men venter og
    håber,at de andre skribenter reflekterer over
    dit spørgsmål…..

  10. magnus V., 20/3-2008 kl. 16.23

    hej jeg er igang med at skrive en opgave om amish-folket. Jeg finder det meget interessant, især i forhold til miljø spørgsmålet. Savner man ikke noget fra den moderne verden??

  11. Leif Stani Leszczynski, 20/3-2008 kl. 16.33

    Hej magnus V.
    Franciskanere i Holland har også et miljøprojekt igang.

    Se evt. efter Catholic Worker Communites,
    hvor de lever sammen i enkelhed og dyrker øko-
    logisk landbrug….

  12. Leif, 21/3-2008 kl. 21.44

    Himmerlænder.
    “Hvad betyder religion for jer?”

    Alt… Det er den tydningramme der giver mening
    i min tilværelse. “Thi at elske deri er livet”….
    står der i en salme. Man kan så debatere hvilken konfession
    eller ikke. Personligt hælder jeg til en kristendom sat i et menigheds-
    perspektiv,og deraf en dogmatisk og ritualiseret Gudstro.

    Andre som kvækerne foretrækker en ikke-ritualiseret
    og præsteløs ( dogmefri) form, at være kirke på….

  13. himmerlænder, 29/3-2008 kl. 10.19

    I aften kan vi alle væer med til “sluk lyset Danmark” fra 20-21 opfordres vi til at slukke for lyset.

    Prøv at slukke for HFI-relæet og mærk den stilhed og ro der breder sig, ja hyggen er nærmest ikke til at holde ude.

    Vi er ikke afhængige af el i vores hus, og under et større stømudfald for år tilbage fik vi besøg af frosne naboer, der ikke kunne forstå at der var lys ovre på vores gård. De fik kaffe og pandekager og varmen fra masseovnen (vi har ikke centralvarme)Hvor var det hyggeligt. Desværre kom strømmen alt for hurtigt igen.

    Jo vi har skam strøm indlagt, men vi er ikke afhænige, kun fryseboksen i udhuset vil jeg nødigt undvære. Fryseren kunne vel trækkes af solenergi eller en lille vindmølle.

    Nå for den da nu kom jeg hvist til at opfordre folk til fundamentalisme, undskyld!

    Se bare hvad Poul F. Hansen fra partiet Venstre skriver om de fæle Amish.

    citat
    “”I USA er Amish-sekten et eksotisk eksempel på hvordan fundamentalisme kommer til udtryk, her er tiden gået i stå for 200 år siden. Charmerende, hvis man kun besøger et par dage eller er hippie. Men i Mellemøsten kan den hele den økonomiske realitet sammenlignes med Amish-enklaverne. Her søger man at vride klokken 1300 år tilbage. Over hele den islamiske verden bruger drenge millioner – nej milliarder eller trillioner af timer på at lære Koranen udenad. Helt absurd i de lande, hvor man ikke taler arabisk, f.eks. Pakistan. Hvor ville Danmark have været i dag, hvis vi stadig kun lærte salmevers og skriftsteder i de danske skoler?”"

    Uha da da

    Så ved Poul F. Hansen endda slet ikke at Amish børn ikke lære om Amishreligion i Amishskolerne. Børn er nemlig ikke Amish, men børn af Amish. Hvis børnene selv ønsker at blive Amish kan de som voksne lade sig døbe til troen. Det gør ca. 90%. Resten bliver mennoitter eller alt muligt andet.

  14. Nordborg, 30/3-2008 kl. 19.34

    Hej allesammen.

    Jeg er ved at skrive en rapport om amish, og noget af det eneste jeg ikke kan finde noget om er deres leder. Hvem der leder dem? Og er der evt. nogle sider jeg kan læse om det?
    Jeg har også nogle problemer med at finde ud af hvad reglerne inden for ægteskab og ungdom er. Nogle gode sider? Jeg har hørt et sted at når man er ung får man noget som kaldes et rumspringa (hvordan staves det?), passer det, og hvordan foregår det?

    På forhånd tusind tak for hjælpen (:

    Nordborg.

  15. himmerlænder, 31/3-2008 kl. 7.03

    Hej Nordborg

    Jeg vil prøve at svare på nogle af dine spørgsmål.

    Amish har ingen central leder, og er heller ikke et fasttømret religiøs sekt/samfund som så mange andre trossanfund. Amish er i ret snævre lokale bånd samlet omkring deres valgte “Biskop”. Denne person er valgt ved alm. demokratisk valg blant de voksne mænd i lokalområdet/menigheden. Biskopen får ingen løn og her dette tillidshverv er på livstid. han er det lokale Amishsamfunds åndelige leder, som udstikker retningslinier for god skik. Fordi Amish er så lokalt styrret er der også meget stor forskel på Amishgrupperne. Nogle steder er cykler tilladt andre steder ikke. Klædedragt og hestevogne har også deres lokale præg. Gudstjenesterne foregår i folks private hjem prædikant er en af de voksne mænd, og der gives ikke løn for at afholde gudstjeneste. Så de betaler ikke nogen form for kirkeskat.

    Du kan læse lidt om Amish i den lille danske bog “Amiskfolket” af Erik Borries ellers findes der engelske bøger om emnet.

    på internettet er det letteste bare at søge på Amish.

    prøv at se på siden
    http://www.pioneerfarmequipment.com/

    De meget få “skabsamish” (kalder den skabsamish fordi det ikke for alle er religion men livsstil) der findes i Tyskland, Holland, Danmark og Sverige samles og mødes i arbejdsheste “foreninger/laug” Det er ikke rigtige foreninger, der afholdes ikke nogle konkurancer, (konkurance er ikke tilladt) Foreningen er kun et socialt netværk som går ud på at hjælpe og støtte hinanden. Jeg vil og kan ikke hjælpe dig med adresser på disse.

    tidskrifter som Small Farmers journal, Starke pferde, eller Rual Heritage, bringer ofte gode artikler om Amish.

  16. Nordborg, 31/3-2008 kl. 15.04

    Tusin tak for hjælpen :)

    Det hjalp meget, så tusind tak.

  17. Nordborg, 1/4-2008 kl. 20.43

    Hej igen. :)

    Jeg har fået af vide at Amish har alle mulige regler, som er mærkelige for resten af verden, passer det? En af reglerne jeg fik at vide var at kvinden skulle vaske mandens fødder. Passer det? Og har I evt. nogle gode eksempler på nogle regler, som dem der ikke er Amish finder underlige/anderledes?

    På forhånd tusin tak :)

    Nordborg

  18. Fatiih, 2/4-2008 kl. 15.28

    hej;)
    jeg har faktis en projekt om Amish-folk jeg prøver at finde mange oplysninger, men det jeg ikke ved rigtig er hvordan jeg skal starte min projekt om Amish, kjeg er helt forviirede kan næsten ikke finde noget om hvordan amish folk har det når de er syge eller hvordan deres leve måde er på, det er det eneste jeg ville vide tak.

  19. Leif Stani Leszczynski, 5/4-2008 kl. 15.39

    http://www.amish.net/faq.asp

  20. himmerlænder, 8/4-2008 kl. 21.12

    Hej Nordborg og Fatiih

    http://www.800padutch.com/amish.shtml

    Når Amish hveranden søndag mødes til gudstjeneste, hos en menighedens hustande vasker man hinandens fødder.

    Det er svært at læse om hvordan man lever som Amish. Erik Borries lille bog om amish giver lidt af de svar i søger.

    Prøv at leve et så simpelt liv som muligt, bare i en periode på 14 dage, og sammenlign så med det “normale liv” men sig det ikke til nogen, Amish må ikke prale med livsstilen.

    Tape over stikkontakter, ensfarvet tøj, nul tv eller radio.

    Lav så din mad helt fra bunden. Nu er det ved at blive varmere så det går nok ikke at slukke for køleskabet, og har du elkomfur så lad også køre.Lav lidt husflid eller gå i haven (du har jo nok ikke arbejdsheste) brug ikke bilen, kun offentlige transportsystemer (- fly).

    i weekender kan du så bruge på at besøge familie, og på at læse de kapitler i biblen som btyder noget særligt for Amish. Se vedlagte link.

    Det kunne være spændende at høre om nogen tør dette.

  21. Kamel, 9/4-2008 kl. 9.23

    Hej.
    Vi skal snart til engelsk eksamen, hvor vi skal snakke i 5 minutter uafbrudt om Amish.

    Ved I hvor mange Amish mennesker der findes?
    I må gerne sætte et link ind fra den side I har fundet det på.

    Har I evt. også nogle gode sider på dansk el. engelsk som er LET læseligt.

    -Kamel

  22. Leif Stani Leszczynski, 16/4-2008 kl. 12.02

    http://peace.mennolink.org/cgi-bin/m.pl?a=478

    Her et extra link til Peace Magazine..
    Mennoitere

  23. himmerlænder, 25/4-2008 kl. 10.59

    Hej Leif

    Tidlige anababtister i Danmark?

    Har saskset følgende udtaelse fra et “dicipel” fra Århus. Det lader til du ved en del om religion kan du bekræfte dette, eller er det bare en histiorie?

    “”Det er korrekt, at Hans Tausen (1494-1561) anses for den betydeligste reformatorskikkelse i Danmark efter han havde studeret ved Universitetet i Wittenberg i 1523. Han blev i 1537 professor ved Københavns Universitet og var fra 1542-1561 Biskop i Ribe.

    Men de som fik den allerførste indflydelse på Reformationen i Danmark, var faktisk flygtninge fra Europa, nemlig de såkaldte anabaptister også kaldt Mennonitter,( efter en tidligere katolsk præst Menno Simons, som blev deres leder) som blev forfulgt i hele Europa. De banede vejen for trosfrihed ( den fik de i Holland i 1571) i Danmark og Skandinavien, og mange love, edikter og forbud mod dem giver et indblik i deres betydning.

    Mennonitterne/anabaptisterne blev af deres samtidige opfattet som en trussel mod hele samfundsmønstret, men anabaptisternes krav var meget mere enkelt: menneskets ret til at have sin egen tro !
    Det var simpelthen utroligt hvad de måtte stå model til i hele Europa af forfølgelser: brændt på bålet, tortureret,

    F.eks, der findes ikke noget mere bevægende end at læse et brev, som en ung kvinde fra bevægelsen havde skrevet i et fængsel til sin kun få dage gamle pige! Faderen var allerede henrettet på grund af sin tro,moderen havde kun udsættelse så længe, så hun kunne føde sit barn. Hun skriver for at fortælle sin datter, at hun ikke skal skamme sig over, at begge hendes forældre blev brændt. (Brevet er fra antologien The Martyrs`Mirror fra det 17 århundrede.

    mvh
    disciple “”

  24. Leif Stani Leszczynski, 25/4-2008 kl. 14.57

    Hej disciple
    Umiddelbart erindrer jeg kun, at der ikke har været
    mennoiter i Danmark…
    Der har været en nu hensygnende menighed i
    Sydslesvig. Vil gerne undersøge det nærmere..

    mvh
    Leif

  25. Leif Stani Leszczynski, 25/4-2008 kl. 19.17

    Hej igen.

    Efter at havde pløjet diverse danske og tyske
    kirkehistoriebøger igennem – må jeg konkludere
    at der ikke er nogen kilder der beretter om anabap-
    tistisk aktivitet på dansk jord.

    De som overlevede forfølgelsen fra den katolske
    og den evangelisk-lutherske kirke udvandrede til USA,
    Brasilien og Rusland.

    Der har og er mennoiter kirker i Friesland, Mæhren,
    Tyskland og Holland m.fl. steder.

    Næppe i dansk regie. Der nævnes ikke nogen ana-
    baptiske menigheder i dansk kirkehistorie…

    Striden i den danske reformation stod mellem
    katolikker og de lutherske…

    Rent teologisk var der nogle krusninger i den nye
    danske kristenhed mellem de teologer og præster,
    der var påvirket af Philip Melanchtons mere calvinsk præ-
    gede nadveropfattelse.
    De blev hurtigt bragt på plads i den rette lutherske tro!

    Men frygten for divergerende teologiske debatter og
    den uro de kunne skabe, fik regeringen til at udstede strenge
    censurbestemmelser og de såkaldte “Fremmedartikler” i 1569.

    Essensen i disse var kort fortalt, at den danske Kirkes lut-
    herske tro vendte sig bombastisk imod katolikker og GENDØ-
    BERE. Ingen udlænding kunne få opholdstilladelse, medmin-
    re han godkendte disse artikler…

  26. Poul F Hansen, 1/5-2008 kl. 15.43

    Hej

    Når jeg nævnte Amish, var det ikke for at nedgøre dem, blot for at give en kristen modsvarighed til islamisk fundamentalisme. Heldigvis er amisherne utroligt fredelige – fredeligere end resten af amerikanerne, men de eer altså et eksempel på kristen fundamentalisme og det var det, jeg ville illustrere.

  27. Frank jensen, 26/5-2008 kl. 12.33

    Der står ikke noget om tøjet det er for dårligt

  28. jeani, 3/6-2008 kl. 17.19

    14 dage som amish, det ville ikke være dårligt, det tror jeg mange kunne ha glæde af, måske ville man begynde at tænke over sit liv og se det lidt fra en anden side… det er da ingen skade til..

  29. Leif, 7/6-2008 kl. 13.11

    Ja 14 dage som amish,som du anbefaler vil være
    givtigt. Alternativet kunne være fx at leve i
    et Emmaus-klunsersamfund, som forefindes her i
    landet i Nordjylland.

    Måske også et ophold i et katolsk kommunitet
    eller et engagement hos “Svalerne” i Odense
    kunne bibringe gode reflexioner om et enkel liv

  30. Leif Stani Leszczynski, 7/6-2008 kl. 15.55

    Poul F. Hansen
    Ligger der ikke en vis form for fundamentalisme
    i enhver ideologi, tro eller filosofi?

    Måske en positivt faktor i en flygtig og over-
    fladisk tid? hvor ideologier etc flyder i et
    ingenmandsland, der lader sig underlægge den
    på tiden herskende trend med omstillingsparat-
    hed, flexibilitet osv. Alle faktorer, der ska-
    ber en mangel på fundament i tilværelsen!

    En formløshedens tyranni, der i sin overfladis-
    ke betoning på materielle goder og udvidelse af
    forbrug modvirker tendensen til et enkelt liv.

  31. Leif, 7/6-2008 kl. 17.24

    Amish-folket og mennonitter er et håbets tegn,
    der i en skærende kontrast til det amerikanske
    super-forbrugersamfund, viser en anden måde at
    leve et fællesskabsliv på.

    De fleste amish har godt nok ikke bil eller
    elektricitet, men der er også liberale amish,
    som har lagt el og telefon ind i deres huse.

    Generelt blandt amish og mennonitter er der en del, som ikke ser fjernsyn og kun nødtørftigt
    anvender brugen af computer…

    Tusindvis af moderne amerikanere er konverteret
    til amish. Dette skyldes deres sammenhold og
    et rigt fællesskab. Kun fem procent af en ung-
    domsårgang forlader fællesskabet – trods det
    står frit for dem at vælge en moderne tilværel-
    se..

  32. jeanie, 9/6-2008 kl. 8.55

    findes der amish folk i europa, og kan man komme i kontakt med amish folket…

  33. Leif Stani Leszczynski, 9/6-2008 kl. 11.02

    http://www.mennoniten.de

  34. Leif Stani Leszczynski, 10/6-2008 kl. 13.58

    http://www.nepumuk.ch/kirchesteffisburg/archiv/amische/amische.htm

  35. Leif Stani Leszczynski, 17/6-2008 kl. 19.27

    Amish og de simple liv – antydning af historien, samfund og sundhed i et religiøst mindretal
    T Hansen T Hansen

    Amisher, mennonitter og hutteritter er nær beslektede religiøse grupper som har sin opprinnelse i Sentral-Europa. Amish, mennonitter og hutteritter er tæt forbundne religiøse grupper, der har deres oprindelse i det centrale Europa. Amisher og hutteritter finnes nå bare i Nord-Amerika. Amish og hutteritter eksisterer nu kun i Nordamerika. Fordi deres klesdrakt, gårdsbruk og kjøretøyer reflekterer deres forsakelse av det moderne, er de lett gjenkjennelige. Fordi deres klesdrakt, gårde og motorkøretøjer afspejler deres afkald på de moderne, de er let genkendelige. I områder av USA er disse gruppene nærmest blitt en turistattraksjon. I områder af USA, disse grupper næsten blevet en turistattraktion. Men hvis man reiser gjennom amishområder bare for å se på disse menneskene som rariteter i et titteskap, har man berøvet seg selv muligheten av å reflektere over hvem disse menneskene er, og hvorfor de har valgt å leve sitt liv uten de tekniske og mekaniske hjelpemidlene som vi betrakter som fremskritt. Men hvis man rejser gennem amishområder bare at se på disse mennesker, der rariteter i en titteskap, du har berøvet sig af lejligheden til at reflektere over der disse mennesker er, og hvorfor de har valgt at leve sit liv uden de tekniske og mekaniske redskaber, som vi mener, at fremskridt. Amishene velger fortsatt i det 21. Amish vælger stadig i det 21. århundre å leve nær hjem, familie og kirke. århundrede til at bo tæt på hjemmet, familien og kirken. Ved å underkaste seg gruppens regler uttrykker de sin tro på at lydighet, ydmykhet, sparsomhet og en enkel livsførsel vil holde dem nær Gud. Ved at underkaste sig gruppens regler udtrykker sin overbevisning om, at lydighed, ydmyghed, sparsom og en enkel livsstil, der holder dem tæt på Gud. Det å eie en bil eller et fjernsynsapparat er eksempler på noe negativt fordi det vil trekke oppmerksomheten bort fra det sentrale. Der eje en bil eller en tv-apparater er eksempler på noget negativt, fordi det vil trække opmærksomheden væk fra centrum. De som holder seg tettest opp til de opprinnelige, strenge reglene, kalles ”Old Order”. De, der fortsat er tættest på originalen, strenge regler, kaldet “Old Order”. Fordi anabaptistene i USA opprinnelig kommer fra en liten gruppe innvandrere, har de et begrenset genmateriale. Fordi anabaptistene i USA oprindeligt kommer fra en lille gruppe af indvandrere, de har en begrænset genmateriale. Det er derfor ikke overraskende at enkelte arvelige sykdommer er vanlige blant dem. Det er derfor ikke overraskende, at nogle arvelige sygdomme er udbredt blandt dem. Til tross for at de avstår fra det meste av moderne teknologi, aksepterer de i stor grad moderne medisinsk behandling hvis denne oppfattes som livreddende. Trods det faktum, at de afholder sig fra de fleste af moderne teknologi, accept af det i vid udstrækning avanceret medicinsk behandling, hvis dette anses for at være livreddende.

    ”Amerika er den store smeltedigelen,” har det vært sagt. “Amerika er den store smeltedigelen,” det er blevet sagt. Til dette forjettede landet kom folk fra alle land og folkeslag på leting etter frihet fra sult, fattigdom og forfølgelse. Til dette forjettede det land, der kom folk fra alle lande og folk i deres søgen efter frihed fra sult, fattigdom og forfølgelse. Mange fant det de søkte, og gjennom smeltedigelen er deres etterkommere blitt en del av den legeringen som kalles amerikanere. Mange fandt, hvad de søgte, og gennem smeltedigelen er deres efterkommere bliver en del af den legering, som kaldes amerikanerne.

    På tross av de felles trekk som uten tvil preger amerikanerne, har jeg likevel alltid syntes at analogien til ”smeltedigelen” svikter. På trods af den fælles funktioner, som uden tvivl vil karakterisere de amerikanere, jeg altid har konstateret, at den analogi til “smeltedigelen” mislykkes. Et besøk i New York på St. Patrick’s Day, eller i Brooklyn på 17. mai gir to av mange andre mulige eksempler på det kaleidoskopiske mangfoldet som plent nekter å underkaste seg smeltedigelens krav om en enhetlig legering. Et besøg i New York på St. Patrick’s Day, eller i Brooklyn den 17 mai. Mai giver to af de mange andre mulige eksempler på den kaleidoskopiske sort, plent nægter at underkaste sig smeltedigel kravet om en ensartet legering.

    En av de mest særpregede bitene i kaleidoskopet må du imidlertid ut av storbyen for å finne. En af de mest fremtrædende dele af Kalejdoskop, skal du dog ud af den store by for at finde. Legger du kursen sørvestover fra New York, vil du etter noen timers bilkjøring måtte dele veien med kalesjevogner trukket av e…n hestekraft med fire bein. Tilføjelse til kurset sørvestover fra New York, vil du efter et par timers kørsel var at dele vejen med kalesjevogner tegnet af e… n hestekraft med fire ben. Langs veien har du kanskje alt passert velstelte gårder (fig 1) og sett jorder bli pløyd, eller høstet med et flerspann bestående av hester eller muldyr. Langs den måde, du kan have alle bestået velstelte landbrugsbedrifter (figur 1) og indstil jordens blive pløyd, eller høstes ved flerspann bestående af heste og muldyr. Menneskene som kjører disse doningene og bor på gårdene, er kledd i gammelmodige klær (fig 2). De mennesker, der kører disse doningene og bo på gårde, er klædt i tøj gammelmodige (figur 2). I våningshusene sine har de ikke radio, fjernsyn eller elektrisk strøm, og de eier ikke biler eller traktorer som kunne tenkes å frakte dem langt fra hjemmet. I deres våningshuset vil de ikke har radio, tv eller elektricitet, og de ikke ejer biler eller traktorer, der kunne tænkes at føre dem langt fra deres hjem.

    De kaller seg selv for ”enkle mennesker” (plain people), og deres mål er det enkle liv (plain living) i gudsfrykt, nøysomhet og hardt arbeid. De kalder sig selv “simple folk” (almindelig mennesker), og deres mål er det enkle liv (plain bor) i gudfrygtig, tre gange og hårdt arbejde. Av utenforstående benevnes de av og til ”Pennsylvania Dutch” – en kilde til misforståelser på flere måter. For udenforstående, og har som dem i “Pennsylvania Dutch” – en kilde til forvirring på flere måder. Selv om det bor mange av ”de enkle” i Pennsylvania, er grupper av likesinnede spredd over store deler av Canada og USA. Selv om de bor mange af “simple” i Pennsylvania, er grupper af ligesindede spredt over store dele af Canada og USA. De er heller ikke av nederlandsk opprinnelse, selv om enkelte grupper også var veien om Nederland i sin stadige flukt fra religionsforfølgelse i Europa i tiden etter reformasjonen. De er heller ikke af hollandsk oprindelse, selv om nogle grupper også var vejen for Holland i sin igangværende flugt fra religionsforfølgelse i Europa i perioden efter Reformationen. Dutch er en forvrengning av Deutsch, som er det språket de snakker seg imellom. Hollandsk er en forvridning af engelsk, hvilket er det sprog, de taler med hinanden. I dagliglivet brukes tyske dialekter som har mye til felles med det språket som ble snakket i Zürich for et par hundre år siden. I dagligdagen bruges tysk dialekter, der har meget til fælles med det sprog, der blev talt i Zürich i et par hundrede år siden. I gudstjenesten brukes høytysk, som også er språket i deres bibel og religiøse skrifter. I gudstjenester bruges høytysk, der også er sproget i deres bibel og religiøse skrifter. Det engelske språket brukes i kommunikasjon med omverdenen, blant de enkle omtalt som ”the English”. Den engelske sprog, der anvendes i kommunikationen med omverdenen, herunder den simple omtalt som “engelsk”.

    De enkle har sin opprinnelse i 1500-tallets Mellom-Europa. Det indre har sin oprindelse i 1500-tallet Centraleuropa. Med sentrum i Zürich oppstod det strid om synet på barnedåpen, og noen av dissidentene tok åpent til orde mot Huldrych Zwingli (1484 – 1531) og hans religiøse bystyre. Med center i Zürich, et brud på baggrund af barnedåpen, og nogle af de dissidenter tog åbenlyst stred mod Ulrich Zwingli (1484 – 1531) og hans religiøse byråd. Etter å ha blitt tvunget under jorden valgte noen av dissidentene å døpe hverandre på tross av at de alle var døpt som barn. Efter at have været tvunget underjordiske udvalgt nogle af de dissidenter til at døbe hinanden på trods af det faktum, at alle studerende blev døbt som barn. På grunn av dette fikk bevegelsen tilnavnet anabaptister, eller ”gjendøpere”. Af denne grund bevægelsen havde tilnavnet anabaptister, eller “gjendøpere”. Selv kalte de seg ”brødrene”. Selv om de kaldte sig “brødre”.

    Gjennom årtier av forfølgelse og stadige forflytninger ble anabaptistene en gruppe som levde i hel eller delvis isolasjon fra verden omkring. Gennem årtiers forfølgelse, og regelmæssige bevægelser blev anabaptistene en gruppe der levede helt eller delvis isoleret fra verden udenfor. Grunnlaget for opptak i menigheten var ”troendes dåp”, og medlemmene ble forventet å leve et liv i total lydighet mot Kristi lære. Grundlaget for optagelse i kirken var “troendes dåb”, og medlemmerne blev forventes at leve et liv i total lydighed mod Kristi lære. På grunn av forfølgelsene valgte de også i stor grad å leve i isolerte områder der jordbruk ble den viktigste næringsveien. På grund af de forfølgelser, de valgte i stor udstrækning til at leve i isolerede områder, hvor landbruget var den vigtigste industri.

    Bevegelsen delte seg etter hvert i tre grupper: mennonitter, hutteritter og amisher. Flytter delt med hver af de tre grupper: mennonitter, hutteritter og amisher. Mennonittene var etterfølgere av Menno Simons (1496 – 1561), en tidligere katolsk prest fra Nederland. Mennonittene var tilhængere af Menno Simons (1496 – 1561), en tidligere katolsk præst fra Holland. Det finnes mange varianter av den mennonittiske tro i dag, men de enkle er som oftest av ”den gamle orden” (Old Order). Der er mange variationer af mennonittiske tro i dag, men den enkleste løsning er ofte en af “den gamle orden” (Old Order). Hutterittene var etterfølgere av Jakob Hutter, som led martyrdøden ved brenning (1536). Hutterittene var tilhængere af James Hutt, der førte martyrdøden ved brænding (1536). Karakteristisk for hutterittene var ”Bruderhof”, der man levde i en ”kommunitet” som hadde alt felles, og der den enkelte produserte etter evne og forbrukte etter behov. Et kendetegn ved hutterittene var “Bruderhof”, hvor mennesket levede i en “kommunitet”, der havde alt til fælles, og hvor den enkelte produceret af evnen og anvendes efter behov. Grupper av hutteritter lever i dag bl.a. Grupper af hutteritter lever i dag, blandt andet i Sør-Dakota og deres livsform kan muligens sies å være den formen for ”kommunisme” som har overlevd lengst. , South Dakota og deres livsform kan måske siges at være den form for “kommunisme”, der har overlevet længere.

    Amishene er den tredje gruppen av anabaptister, og er kanskje den som de fleste forbinder med de enkle. Amish er den tredje gruppe af anabaptister, og det er måske det, som de fleste forbinder med det enkle. Amishene regnes som etterfølgere av predikanten Jakob Ammann fra slutten av 17. Amish anses for at være tilhængere af prædikant Jakob Ammann fra udgangen af 17. århundre i Alsace. århundrede i Alsace. I hans tid hadde det oppstått strid om flere lære- og praksisspørsmål, bl.a. I sin tid havde der været stridigheder om en række af læring og praksisspørsmål blandt andet om hyppigheten av nattverd og bruken av rituell fotvask i gudstjenesten. om hyppigheden af Lord’s og brugen af rituel fotvask i gudstjenester. Men det spørsmålet som førte til skisma, gjaldt ”Meidung”, eller hvordan de ekskommuniserte skulle behandles. Men det spørgsmål, der førte til Skisma, var “Meidung”, eller hvordan de ekskommuniserte at behandle anmodningen. Amman var tilhenger av streng Meidung – den ekskommuniserte skulle utelukkes ikke bare fra nattverden, men fra alt sosialt samliv med gruppen. Amman var tilhænger af strenge Meidung – ekskommuniserte skulle udelukkes ikke alene fra Lord’s, men fra alle sociale relationer med gruppen. Slik Meidung eller ”shunning” praktiseres også av Old Order Amish i dag, og er trolig det punktet i deres lære og praksis som skaper de sterkeste reaksjonene hos utenforstående. At Meidung eller “shunning” er praktiseret og også Old Order Amish i dag, og sandsynligvis er det punkt i deres undervisning og praksis at bringe de stærkeste reaktioner blandt outsidere. Trusselen om utstøting gjelder kun de som i voksen alder etter egen vilje har gått inn i menigheten og avgitt løfte om å adlyde Ordnung. Truslen om udelukkelse gælder kun personer i den voksne alder af deres egen fri vilje er gået ind i kirken og gjort et løfte om at adlyde Ordnung. Det er således mulig for barn av amishforeldre å opprettholde kontakten med familien uten å slutte seg til menigheten. Det er således muligt for børn af amishforeldre at holde kontakt med familien uden at skulle slutte sig til kirken. Før amishungdommer slutter seg til menigheten, tillates de i en periode å utforske verden omkring. Før amishungdommer underskrive den menighed, de er tilladt for en periode af tid til at udforske verden udenfor. Denne perioden, som kalles Rumspringa, kan øyensynlig være temmelig vidløftig (1). Denne periode, som kaldes Rumspringa, kan åbenbart være temmelig verbose (1).

    De første anabaptistene kom til Nord-Amerika på slutten av 1600-tallet og innvandringen nådde en topp mellom 1727 og 1770. Den første anabaptistene kom til Nordamerika i slutningen af 1600 og innvandringen nåede et højdepunkt mellem 1727 og 1770. I motsetning til mange andre religiøse og kulturelle minoriteter har de vist seg meget livskraftige i den nye verden. I modsætning til mange andre religiøse og kulturelle minoriteter, for de har vist sig at være meget dynamisk i den nye verden. Verken hutteritter eller amisher finnes lenger i Europa eller andre steder i verden utenfor Nord-Amerika. Hverken hutteritter eller amisher længere findes i Europa eller andre steder i verden uden for Nordamerika. Mennonitter finnes flere steder utenfor Nord-Amerika, men lever da gjerne som en del av den moderne verden. Mennonitter er en række steder uden for Nordamerika, men så er du velkommen til at leve som en del af den moderne verden. Det finnes ingen formelle folketellinger av mennesker som lever etter reglene om det enkle liv, men tallet estimeres til 200 000 – 300 000 (1). Der er ingen formelle folketellinger af mennesker, der lever under reglerne for det enkle liv, men anslås tallet til 200 000 – 300, 000 (1). Det foregår ingen proselyttering, og den estimerte dobling av befolkningen hvert 20. Der er nu ingen proselyttering, samt det skønnede fordobling af befolkningen hvert 20. år skyldes store barneflokker. år på grund af store barneflokker.

    Figur 1 Amishgårdsbruk, Copyright AmishBuggy, PA, USA, gjengitt med tillatelse Figur 1 Amishgårdsbruk, Copyright AmishBuggy, PA, USA, gengivet med tilladelse

    ”Unser satt Leut, anner satt Leut” “Unser sæt folk, andre sæt folk”
    Grunnlaget for de enkles annerledeshet i dagens verden finnes i deres fortolkning av Romerbrevets 12. Grundlaget for den enkle annerledeshet i nutidens verden kan findes i deres fortolkning af romerne 12. kapittel, vers 2: ”La ikke den nåværende verden prege dere . . .” og av 2. Korinterbrevs 6. kapittel, vers 15: ”Gå ikke i ulikt spann sammen med vantro! kapitel, vers 2: “Lad ikke den nuværende verden mærke dig …” og af 2. Korinterbrev 6. kapitel, vers 15: “Må ikke ulig holdet sammen med de vantro! For hva har rettferd med urett å gjøre, og hva samfunn kan lys ha med mørke?” Sett med amishenes øyne er det et skapt skille mellom ”oss” og ”de andre”. For hvad er retfærdighed med uretfærdighed at gøre, og hvad samfundet kan lys have med mørke? “Set med amishenes øjne, er der en sondring mellem” os “og” de andre “. ”Vi” følger veien til frelse gjennom å leve enkle, ydmyke liv etter gruppens og kirkens regler og tradisjoner. “Vi” Følg vejen til frelse ved at leve enkel, ydmyg liv efter gruppen og kirkens regler og traditioner. ”De andres” verden er full av fristelser, forfengelighet, stolthet, grådighet og umoral, og i en slik verden er det umulig å leve et liv som fører til frelse. “De andres” verden er fuld af fristelser, forfængelighed, stolthed, grådighed og umoral, og på en sådan verden, er det umuligt at leve et liv, som fører til frelse.

    De tradisjonene som gjør at amishtilhengerne fortoner seg som en raritet i vår tid, og som på grunn av deres avvikende fremtoning har gjort dem til en turistattraksjon, er altså et uttrykk for en sterk og bevisst holdning til det å ”følge den smale veien”. Den tradition, der gør det muligt amishtilhengerne syntes således at en raritet i vor tid, og at der på grund af deres anderledes udseende har gjort dem til en turistattraktion, er et udtryk for en stærk og målrettet tilgang til at “følge den smalle vej.” Bilen er en fristelse til å reise langt bort fra det nære og trygge: familien, menigheten og lokalsamfunnet. Bilen er en fristelse til at rejse langt væk fra det nære og trygge: familie, kirke og samfund. Bilen frister også til forfengelighet og konkurransementalitet – to klare onder i amishenes verden. Bilen også frister for forfængelighed og konkurransementalitet – at klare amishenes onder i verden. Radio- og fjernsynsprogrammer er fulle av verden utenfor og er også fristelser som må unngås. Radio og fjernsyn er fuld af den omgivende verden og er også fristelsen til at blive undgået.

    Gjennom årene har det oppstått forskjeller i fortolkning, både av sentrale bibelsteder og av de andre skriftene som de enkle forholder seg til. Gennem årene har der været forskelle i fortolkning, både af centrale bibelsteder og de andre skrifter, at det simple forhold med. Dette har resultert i danning av en rekke forskjellige grupper med hver sine karakteristika. Dette har resulteret i dannelsen af en række forskellige grupper med hver deres kendetegn. Noen av gruppene kan således skilles ut fra fargene og mønstrene i klesdrakten, andre på bakgrunn av utforming og farge på hestekjøretøyene. Nogle af de grupper kan således være adskilt fra de farver og mønstre inden for beklædning, andre på grundlag af de design og farve på hestekjøretøyene. Noen grupper aksepterer motoriserte redskaper i arbeidet – ett eksempel er traktorer som har stålhjul slik at de kun kan kjøres på jordet og ikke på offentlige veier. Nogle grupper acceptere motoriseret værktøjer i deres arbejde – et eksempel er traktorer, der har stålhjul, så de kun kan køre på jordforbindelse og ikke på offentlige veje.

    ”Gelassenheit” “Gelassenheit”
    Et sentralt begrep for å forstå amish er ”Gelassenheit” – det å underkaste seg en høyere autoritet. Et centralt begreb for forståelsen af Amish er “Gelassenheit” – at underkaste sig en højere myndighed. Gelassenheit uttrykkes også i andre sentrale verdier for amish, slik som lydighet, ydmykhet, sparsomhet og enkelhet (1). Gelassenheit udtrykkes også i andre centrale værdier for Amish, såsom lydighed, ydmyghed, sparsom og enkelhed (1). Amish setter fellesskapets verdier høyere enn individets prestasjoner og tar avstand fra offentlig anerkjennelse av enkeltindivider. Amish samfunds værdier, der er højere end de individuelle resultater og tage afstand fra den offentlige anerkendelse af enkeltpersoner. Amish er pasifister, og deres regler forbyr enhver bruk av makt i samkvem med andre. Amish er pacifister, og deres regler forbyder enhver brug af magt i samleje med andre. De anlegger ikke sak mot andre og benytter seg ikke av rettssystemet. Installationen ingen sag mod andre og tager ikke den juridiske system. Fiendtlig eller aggressiv atferd mot andre er utenkelig. Hosting eller aggressiv adfærd over for andre er utænkeligt.

    Enkle klær og gammeldags teknologi innebærer at man gir avkall på egoistisk begjær. Simple tøj og gammeldags teknologi betyder, at det giver afkald på enhver egoistiske ønsker. Utdanning utover grunnskolen, abstrakt tenkning, og arbeid i yrker som krever høyere utdanning er ikke en del av den enkle verden fordi det kan føre til arroganse, overlegenhet og skryt. Uddannelse ud over grundskolen, abstrakt tænkning, og arbejder i erhverv, der kræver videregående uddannelse er ikke en del af den enkle verden, fordi det kan føre til hybris, overlegenhed og skryt. Men dette betyr ikke at det blant amishene ikke er rom for individuelle uttrykk. Men dette betyder ikke, at det er blandt amishene er ikke plads til individuelle udtryk. De er kjent for sin tresløyd og sine lappetepper (quilting). De er kendt for deres tresløyd og deres lappetepper (quilte). Vakre hager er ett uttrykk for en amishkvinnes skjønnhets- og skapertrang. Smukke haver er et udtryk for en amishkvinnes skønhed og skapertrang. Kokekunst og dyktighet i jordbruket blir også verdsatt. Finere madlavning for ekspertise inden for landbruget vil også blive værdsat. Men skryt og stolthet over egne prestasjoner på disse feltene ville ikke være i samsvar med atferdsreglene. Men skryt og stolthed over deres resultater på disse områder vil ikke være i overensstemmelse med atferdsreglene.

    Fellesskapet Det community
    Samfunnet i familien og menigheten gir amishene en sosial støtte og trygghet som på mange måter er unik i Nord-Amerika. Fællesskabet i familien og kirken giver amishene en social støtte og tillid, som på mange måder er enestående i Nordamerika. Samme hva som skjer i livet kan trosfellene regne med at de ikke er alene om å takle vanskelighetene. Se hvad der sker i dit liv kan trosfellene forvente, at de ikke er alene om at løse problemer. Amishene bruker ikke forsikring utenfor sin gruppe, men har et system der kostnadene ved sykdom, skader og ulykker deles av fellesskapet. Amish ikke benytter forsikrings fra lande uden for deres gruppe, men de har et system, hvor omkostningerne i forbindelse med sygdom, skade og ulykker deles af Fællesskabet. Dermed får også den enkelte et forhold til og et ansvar for kostnadskontroll som er annerledes enn våre anonyme trygde- og forsikringsordninger. Det betyder, at der også de enkelte et forhold til og ansvar for styring af omkostninger, der er forskellig fra vores anonyme social sikring og forsikringsordninger. En av de nyfødte jeg behandlet i Pittsburgh (2) hadde hatt apneer og skulle derfor etter ”husets” regler beholdes til observasjon i minst én uke etter siste apné. En af udveksling transfusion, jeg drøftet på Pittsburgh (2) var blevet apneer og bør derfor for “hus” regler er bevaret til observation i mindst en uge efter den sidste apné. Etter noen dager kom barnets bestemor og ville snakke med meg på vegne av familien. Efter et par år, barnets bedstemor, og ville tale med mig på vegne af familien. Hvert døgn på sykehuset kostet flere tusen kroner – om dette var strengt tatt nødvendig for et barn som for dem fortonte seg som frisk? Hver dag på hospitalet koste flere tusinde millioner – hvis det var strengt nødvendigt for et barn for dem fortonte sig selv som godt? Etter samtalen kom vi frem til en avtale som jeg vurderte som medisinsk forsvarlig og som sparte dem for en god del penger. Efter den samtale, vi kom frem til en aftale, at jeg gennemgik medicinsk ansvarlig, hvilket sparede dem for en masse penge.

    Et annet eksempel på fellesskapets innsats for å kompensere skade er låvebygging (barn raising). Et andet eksempel på samfunds bestræbelser på at kompensere for de skader låvebygging (raising børn). Skal en ny låve bygges, f.eks. Skal en ny stald bygget, for eksempel. for å erstatte en som ble ødelagt i brann, vil alle medlemmene av gruppen bidra med materialer eller midler, og så vil flere hundre mennesker komme sammen på en avtalt dag for å bygge den nye låven. at erstatte en, der blev ødelagt i brand, alle medlemmer af gruppen bidrage materialer eller midler, og derfor vil flere hundrede mennesker kommer sammen på en aftalt dag for at bygge den nye stald. Arbeidet begynner ved daggry, og som oftest vil bygget være såpass ferdig samme kveld at buskapen kan bringes under tak (fig 3). Arbejdet begynder ved daggry, og oftest vil blive bygget således gjort det samme nat at kvæg kan bringes under loftet (figur 3). Mens gutter og menn arbeider på bygget, lager og serverer kvinnene mat til alle. Selv drenge og mænd arbejder på bygningen, oplagring og kvinder tjener mad for alle. En slik felles innsats blir i stor grad betraktet som en festlig sosial begivenhet. En sådan fælles indsats er i høj grad betragtes som en festlig social begivenhed. Glimt fra en slik låvebygging kan sees i filmen Witness (1985) med Harrison Ford. Glimt fra et sådant låvebygging kan ses i filmen Witness (1985) med Harrison Ford.

    Amishene har en sterk sans for familietilknytning, generasjonsbånd og fellesskap. Amish har en stærk fornemmelse for familietilknytning, generasjonsbånd og samfund. De eldre tas hånd om av familien og bor gjerne i et eget hus eller tilbygg på gården, omtrent som et kårhus på en norsk gård. De ældre er varetaget af familien og kan lide at bo i deres eget hus eller tilbygg på gården, ca som en kårhus om en norsk gård. Både familien og menighetsfellesskapet tar hånd om eldre som ikke lenger kan ta vare på seg selv. Både familie og menighetsfellesskapet tage sig af de ældre der ikke længere kan tage sig af sig selv. Man finner derfor ikke amisher i alders-, syke- eller pleiehjem. Man finder derfor ikke amisher i alder, syge eller plejehjem. Det angis at arbeidsløshet ikke forekommer, verken blant friske eller uføre. Det blev anført, at arbejdsløsheden ikke forekommer, enten blandt raske eller handicappede. Voldskriminalitet er så godt som ukjent. Voldskriminalitet er stort set ukendt. Medlemmene betaler skatter som andre, men mottar (og godtar) ingen form for offentlig støtte eller trygder. Medlemmerne betaler skat, som andre, men modtaget (og accepteret) enhver form for offentlig støtte eller social sikring.

    Figur 2 Amishkvinner i typisk klesdrakt. Figur 2 Amishkvinner i typiske klesdrakt. Copyright BaumsAway, MI, USA, gjengitt med tillatelse Copyright BaumsAway, MI, USA, gengivet med tilladelse

    Figur 3 Låvebygging på amishenes vis. Figur 3 Låvebygging om amishenes show. Copyright BaumsAway, MI, USA, gjengitt med tillatelse Copyright BaumsAway, MI, USA, gengivet med tilladelse

    Helse og sykdom hos amishene Sundhed og sygdom blandt amishene
    På tross av sin motstand mot å bringe inn moderne teknologi i sine hjem, er ikke amishene imot å dra nytte av den moderne medisins fremskritt. På trods af sin modstand mod at indføre moderne teknologi i deres hjem, er ikke amishene tværtimod til at nyde godt af den moderne medicin forskud. Imidlertid tilsier deres sparsomhet at de som regel prøver selvhjelp før de oppsøker kostbar legehjelp. Men deres skorte viser, at dem, der forsøger selvstændig regel før de søger dyrt lægehjælp. Under min tid i vestre Pennsylvania behandlet jeg flere nyfødte fra amishfamilier, og behandling kunne ofte inkludere bruk av alle de tekniske hjelpemidlene som karakteriserer moderne intensivmedisin (2). Under min tid i de vestlige Pennsylvania forarbejdede jeg få mere ud af amishfamilier udveksling transfusion, og behandling kan ofte omfatter anvendelse af alle de tekniske værktøjer, der kendetegner moderne intensivmedisin (2). Barnet var kanskje fraktet til sykehuset med helikopter, og familien fikk skyss til sykehuset med en ”English” nabo, men dette ble ansett som akseptabelt fordi transportmidlene var i andres eie og formålet var liv og helse. Barnet var måske transporteres med helikopter til hospitalet, og familien havde ride på hospitalet med en “engelsk” nabo, men dette blev anset for acceptabelt, da transport var i andre folks ejerskab og formålet var liv og sundhed. Tilsynelatende har mange amisher en avtale med sine bileiende English-naboer om hjelp med transport i slike situasjoner. Det lader mange amisher en aftale med sin bileiende engelsk-naboer for at få hjælp til transport i sådanne situationer.

    I sin egen kultur har amishene en vel utviklet tradisjon for folke- og naturmedisin (3). I sin egen kultur har amishene en veludviklet tradition for offentligt-& Natural (3). De hjelpemidler de benytter seg av, foruten lege og jordmødre, inkluderer både urter, refleksologi og en form for håndspåleggelse. De værktøjer, de tager, foruden en læge og jordmødre, omfatter både urter, refleksologi og en form for hænder. Krimkluter med kamfer og sennepsplaster er folkemedisin som var vel kjent og mye brukt i mine foreldres generasjon i vårt eget land, og som fortsatt brukes av amishene. Krimkluter med kamfer og sennepsplaster er folkemedisin der var velkendt og almindeligt anvendt i mine forældres generation i vores eget land, og det er stadig anvendes af amishene. På grunn av forsøkene på hjemmebehandling, sies det at amishtilhengere som kommer til lege eller sykehus ofte er sykere enn deres naboer utenfor sekten, og at behandlingen derfor ofte blir mer kostbar og langvarig enn den ellers ville vært (4). På grund af deres hjemmebehandling, sagde, at amishtilhengere at komme til læge eller hospital ofte er sykere end deres naboer uden for sekten, og at der derfor er behandlingen ofte er dyrere og mere langvarig, end det ellers ville have været (4). Amishkvinner foretrekker å føde hjemme, og hvis de må føde i sykehus pga. Amishkvinner foretrækker at fodre derhjemme, og hvis de skulle bære på hospitaler forfalder. risiko for komplikasjoner, vil de hjem igjen så snart som mulig. risikoen for komplikationer, ville de være hjemme igen så hurtigt som muligt. Det har vært bemerket at amishkvinner sannsynligvis var de første i USA som ble skrevet ut fra fødeklinikken innen 24 timer etter fødselen (3). Det er blevet bemærket, at amishkvinner sandsynligvis var de første i USA, der blev udskrevet fra fødeklinikken inden for 24 timer efter fødslen (3).

    Skader er ikke uvanlige, og er særlig hyppige blant barna som tidlig må hjelpe til i gårdsdriften og håndtere farlig redskap. Personskader er ikke ualmindeligt, og er især hyppige blandt de børn der har brug for hjælp tidligt i landbrug og håndtere farligt værktøj. Kollisjoner mellom hestekjøretøyer og biler er også vanlige, og fører ikke sjelden til svært alvorlig skade med dødelig utgang fordi disse spinkle vognene ikke har noe av det beskyttelsesutstyret som finnes i moderne biler. Sammenstød mellem hestekjøretøyer og biler er også fælles, og ikke sjældent fører til meget alvorlige skader med dødelig udgang, fordi disse tenuis carts ikke har nogen af de værnemidler, der kan findes i moderne biler. Amishtilhengere oppfattes av amerikansk helsepersonell som stoiske, med stor smertetoleranse og lite ytre uttrykk for følelser. Amishtilhengere ses af amerikanske sundhed som stoiske, med stor smertetoleranse og lidt ydre udtryk for følelser. I en veileder for sykepleiere på ”emergency rooms” ble det gitt det rådet at en amishpasient som gav uttrykk for at hun/han ”hadde litt vondt”, burde oppfattes som potensielt livstruende syk inntil det motsatte var bevist (3)! I en vejleder for sygeplejersker på “emergency room” blev fulgt af Rådet, at en amishpasient der gav udtryk for, at hun / han “havde lidt af et smerte”, bør fortolkes som en potentielt livstruende syge, indtil det modsatte er bevist (3)!

    Vaksiner ble tidligere ikke ansett som nødvendige, men etter en polioepidemi i Lancaster County i 1979 rapporteres det at vaksinasjonsraten blant amishbarn har økt i dette området (3). Vaccinationer & indpodninger tidligere blev ikke anset for nødvendige, men efter en polioepidemi i Lancaster County i 1979 rapporterede, at vaksinasjonsraten blandt amishbarn er steget i dette område (3). Så sent som i 1991 ble det imidlertid beskrevet en rekke tilfeller av kongenitt rubella-syndrom blant amishene i Pennsylvania (5). Så sent som i 1991 blev imidlertid beskrevet en række tilfælde af kongenitt rubelles syndrom blandt amishene, Pennsylvania (5).

    Flere grupper av amisher har en temmelig begrenset genmasse. Adskillige grupper af amisher har et ret begrænset genmasse. Således nedstammer den store gruppen i Lancaster County i Pennsylvania fra kun 200 sveitsiske immigranter på midten av 1700-tallet (6). Således nedstammer den store gruppe i Lancaster County i Pennsylvania fra kun 200 schweiziske indvandrere i midten af 1700′erne (6). Fordi de ikke gifter seg med folk utenfor gruppen, har de i realiteten vært en lukket genetisk populasjon i 12 generasjoner. Fordi de ikke gifter sig mennesker uden for den gruppe, de har i virkeligheden været en lukket genetiske befolkning i 12 generationer. Dette har medført at en del genetiske tilstander manifesterer seg med betydelig økt hyppighet. Dette har betydet, at nogle genetiske betingelser manifestere sig med en signifikant øget hyppighed. Eksempler på dette er dvergvekst (Ellis-van Creveld-syndrom er hyppigere hos amishene enn hos noen andre befolkningsgrupper), mental retardasjon og metabolske sykdommer. Eksempler på dette er dvergvekst (Ellis-van Creveld syndrom er hyppigere blandt amishene end blandt andre befolkningsgrupper), mental retardering og metaboliske sygdomme. Lønnesirupluktsykdommen (maple syrup urine disease) er vel kjent blant amishene, og glutarsyreuri type 1 angis å forekomme såpass hyppig som 1 : 200 (6). Lønnesirupluktsykdommen (ahornsirup urin sygdom) er velkendt blandt amishene, og glutarsyreuri type 1 er indstillet til at forekomme så hyppigt, at 1: 200 (6).

    Barnelegen D. Barnelegen D. Holmes Morton har sett behandling av metabolsk sykdom hos amish som en livsoppgave (7). Holmes Morton har oplevet behandlingen af metaboliske sygdomme på amish som en livsoppgave (7). Ved sin Clinic for Special Children i Straburg, Pennsylvania diagnostiserer Morton metabolske sykdommer ved hjelp av både massespektrometer og aminosyreanalysator som han selv kjører på laboratoriet ved siden av kontoret sitt. På hans Clinic for Special Børn i Straburg, Pennsylvania diagnoser Morton metaboliske sygdomme ved hjælp af både massespektrometer og aminosyreanalysator at han selv kører i laboratoriet ved siden af hans kontor. Klinikken ligger på gården til en amishgårdbruker, og er bygd ved en ”clinic-raising” av det folket som den betjener. Klinikken er på gården til en amishgårdbruker, som er blevet udviklet af en “klinik-raising” af de mennesker, som det tjener. For beskjedne midler drives det her både diagnostikk og ikke minst behandling som i stor grad baserer seg på tidlig intervensjon ved interkurrent sykdom som ofte får barn med visse typer metabolsk sykdom til å dekompensere raskt. For de beskedne midler, der drives det under både diagnostik og behandling, ikke mindst, at der i vid udstrækning baseret på tidlig indgriben ved interkurrent sygdom, der ofte får børn med visse typer af metaboliske sygdomme til dekompensere hurtigt. På denne måten holdes årlig hospitaliseringsbehov for en gruppe slike pasienter på

  36. jeani, 26/6-2008 kl. 16.00

    nu har jeg læst en masse om amish folket siden sidst jeg var på her, og jeg må sige at min fasination ikke er blevet mindre, og jeg kan godt ærge mig over at de er så langt væk,, det tiltaler mig på en måde som jeg ikke helt kan sætte ord på, og jeg ønsker at jeg kan få mere indblik og viden om dem, om hverdagen hos dem, om religionen m.m. …

  37. himmerlænder, 24/7-2008 kl. 7.28

    De er nu ikke alle så langt væk, men fasination er ikke nok.

    Hvis du lever som amish, finder de dig. Ikke at du skal gå klædt som de amerikanske amish. Lever du livsstilen, og kommer de rigtige steder. Vil du opdage at selv her, er der folk der lever som amish.

    hvert andet år er der en messe i tyskland, hvor der kommer en del.

    tænk på hvilke håndarbejder, landbrugsarbejde, og teknologi der er interessant for amish. Der er de.

  38. himmerlænder, 6/8-2008 kl. 13.32

    Tøj

    Frank Jensen efterlyser side hvor der står noget om tøj.

    Denne side må være den Frank søger.

    http://plainlydressed.bravepages.com/index.html

  39. Henning Tanghuse, 16/10-2008 kl. 2.45

    Jeg syntes det er en fantastisk flot debat i har haft
    om AMISH. På et tidspunkt forsøgte jeg skrive med dem
    men det blev ikke til så meget..

    Som ung var jeg meget optaget af deres livstil men
    desvære så går de ind for GMO afgrøder GMO Tobak.
    grunden er at de kan få en god pris for tobakken..
    Det er selvfølgelig noget de har diskuteret de del om.
    men jeg selv ville aldrig dyrke og spise GMO afgrøder
    Leif du ved meget om politik og religioner

  40. Leif Stani Leszczynski, 16/10-2008 kl. 21.25

    Henning Tanghuse
    Mange tak for dine betragtninger og ros!

    GMO-afgrøder i amish sammenhæng ved jeg ikke noget om. En art tristesse overvælder mig, hvis
    det er tilfældet!

  41. Leif Stani Leszczynski, 17/10-2008 kl. 0.51

    Inden jeg blev helt overmandet af tristessen
    kom jeg i tanke om Erik Borries, forfatteren til bogen om amish, har holdt foredrag her i år med lysbilleder om amish. Såvidt jeg kan erindre fra en avisartikel omtaler Borries ellers, at de lever et enkelt,arbejdsomt liv,
    og ernærer sig ved ØKOLOGISK landbrug,træindu-stri samt håndsyede og quiltede patchwork tæpper, de traditionelle ”amish-quilts”.

    Foredraget var fra juni i år! så det må være en
    ‘and’ de rygter om GMO du har hørt.

  42. Karen Frisk, 18/2-2009 kl. 22.56

    Hej!
    Tak for en spændende debat om Amishfolkene.
    Er der nogen der har set en dokumentarudsendelse indenfor det sidste års tid om amish folkene?
    Jeg så lidt, var på besøg et sted, men kan ikke finde ud af på hvilken kanal det var?

  43. himmerlænder, 19/2-2009 kl. 12.16

    Søg på e-bay der kan du købe dvd om Amish, Amish bruger også e-bay til at sælge produkter, som tøj, seletøj, møbler, huse og hjemmelavede fødevare, samt en masse plat turistskrammel (de skal jo også leve)

    det er ikke svært at købe igennem e-bay. Jeg har flere gange købt forskelligt fra Amish, men der kan godt komme told på for eks. dvd og bøger.

    Ellers vil jeg anbefale tidsskrifterne Smallfarmers Journal eller Rual Heritage. Her bringes ofte artikler om dyrkning med redskaber, udviklet af Amish. Det er nok mest for dem der ikke “bare” er nysgerrige, men for os der ønsker at leve det gode liv som selvforsyner.

  44. Leif Stani Leszczynski, 19/2-2009 kl. 13.06

    Hej karen
    For 2-3 år siden havde TV-kanal Danmark og Kanal 5 en serie, der hed Følg Amish In The City… Måske, er det den du så lidt af?

  45. Leif Stani Leszczynski, 19/2-2009 kl. 17.09

    Karen

    Her en link til en amish website med bl.a.
    en video om deres dagligdag..

    http://www.amishfarmandhouse.com/Video.html

  46. Henning Simonsen, 20/2-2009 kl. 13.38

    Der findes rigtig mange AMISH kogebøger både på nettet
    men også i Danske boghandler og det er jo rigig dejligt
    Jeg har dog selv tænkt på at skrive en kogebog.

    Det er fantastisk let og ikke tidskrævende at lave
    syltede rødbeder, rødkål og asier mm..
    I dag hvor man har en fryser er det let at opbevare
    og lave saft og syltetøj….brød og pålæg. til længere tid… I dag laver jeg en slaks frikadeller
    med rugmel uden mælk og hvede.

    I stedet for at gribe en rød pøsle med for meget nitrit og nitrat i fryseren så har man frikadeller
    og medister lige ved hånden….

    Det enste jeg har mod den simple måde at leve på
    er at der er lang mellem venner…. Især de rigtige

  47. cecilie og kirstine, 24/4-2009 kl. 9.30

    Hej:)
    vi vil gerne vide noget om de største traditioner indenfor amish!
    Vi vil også gerne vide noget mere om deres tøj!
    Håber I kan hjælpe os :)

    kærlig hilsen cille og kirse

  48. Leif Stani Leszczynski, 24/4-2009 kl. 11.11

    Hej Cecilie og Kirstine
    Amish-folkes traditioner og enkle tøjbrug kan
    I se her på links oven over. En bog om Amish,
    er også beskrevet. Kig venligst på de omtalte
    links

  49. himmerlænder, 25/4-2009 kl. 18.53

    Kan i lidt tysk? Så prøv evt at kikke på denne side.

    http://www.amish-people.de

  50. Mille, 28/4-2009 kl. 19.49

    Hej..
    Jeg vil rigitg gerne vide om nogen af jer ved om der er findes nogle grupper i Danmark der lever et mere simpel liv ligesom the amish i usa. Hvis ik kan i så fortælle mig om man kan konvetere til amish folket og hvor?

  51. Leif Stani Leszczynski, 29/4-2009 kl. 9.34

    Kære Mille.
    Enkelte grupper i nogle økosamfund, har vel
    en slags enkelt liv filosofi.

    Abbé Pierres klunserersamfund i Tylstrup i
    Nordjylland har også i deres virke en snert af
    samme ånd.

    Der findes ikke nogle amish-grupper i DK, men
    i Tyskland, dog uden klædedragt krav.

  52. Leif Stani Leszczynski, 20/5-2009 kl. 8.30

    Peace and Justice Support network:
    Et månedeligt tidsskrift Peace Signs fra den
    mennoitiske kirke i USA.

    http://www.MennoniteUSA.org/peace

  53. eyea, 21/5-2009 kl. 2.25

    hej hej……
    vi har sittet og snakket i aften, og kom at diskutere og amish folk, kan du fortelle mig om de (mænd) kan være gift med mere end 1 kone?

  54. Leif Stani Leszczynski, 25/5-2009 kl. 9.48

    eyea
    Nej, du forveksler amish med en eller anden
    amerikansk sekt. Mormoner måtte i sin tid være
    gift med flere koner.

  55. Kjell, 8/10-2009 kl. 14.39

    Er der andre, der er interesseret i mennonitterne eller ved måske mere om mennonitterne i Danmark? Jeg ved kun, at der fandtes en mennonittisk menighed på Østerbro i København indtil 1980erne.

    Jeg håber at finde ligesindede :) vh, Kjell

  56. Leif Stani Leszczynski, 9/10-2009 kl. 10.06

    Kjell
    Kune være interessant, som kirkehistoriefreak,
    at få dine kilder om mennoitmenighed i Kbvn Ø
    angivet!

  57. Kjell, 9/10-2009 kl. 12.20

    Selvfølgelig:

    http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/252696

    http://www.figenbladet.dk/PDF/figenbladet(34).pdf

    I Figenbladet omtales mennonitterne desvære som sekt og ikke som protestantisk frikirke.

    Jeg håber selvfølgelig, at at kunne få mere uddybende informationer om den daværende menighed. Det ville være interessant, at få fat i artiklen i Kristeligt Dagblad fra 1983.

    venlig hilsen, Kjell

  58. Leif Stani, 9/10-2009 kl. 14.21

    Christ’s Assembly
    Current address not obtained for this edition.

    Krefeld, Germany, in the lower Rhine Valley, was one place that dissenting Pietists found relative safety and toleration during the eighteenth century, and several groups, including the one which would later become the Church of the Brethren upon its arrival in America, had members among the Krefeld residents. In 1737 two Danes, Soren Bolle and Simon Bolle, visited Krefeld and joined the Brethren. They soon returned to Copenhagen and began to preach and gather a following. While they had been baptized by the Brethren, they had been influenced as well by other Pietist Groups, most notably the Community of True Inspiration (which later migrated to America and formed the colonies at Amana, Iowa). The movement under the Bolles, Christ’s Assembly, spread through Sweden, Norway, and Germany.

    During the 1950s Johannes Thalitzer, pastor of Christ’s Assembly in Copenhagen, learned of the continued existence of the Brethren in America through his encounter with some remnants of the recently disbanded Danish Mission of the Church of the Brethren. He initiated contact with several Brethren Groups, especially the Old German Baptist Brethren, who sponsored a visit by Thalitzer to the United States in 1959. In subsequent visits he became acquainted with all of the larger Brethren factions, but felt each was deficient in belief and/or practice. In 1967 he organized a branch of Christ’s Assembly at a love feast with nine Brethren (from several Brethren groups) at Eaton, Ohio.

    Christ’s Assembly largely follows Brethren practice, but like the Community of True Inspiration places great emphasis upon the revealed guidance of an apostolic leadership. In more recent years it has been further influenced by the Pentecostal (Charismatic) Movement which has swept through most major denominations.

    As Christ’s Assembly grew it included members from four states and all the major Brethren branches. A second congregation was formed in the 1970s in Berne, Indiana.

    Membership: Christ’s Assembly has two congregations and an estimated 100 members.

    Sources:
    Benedict, F. W., and William F. Rushby. “Christ’s Assembly: A Unique Brethren Movement.” Brethren Life and Thought18 (1973): 33-42.

  59. Kis R., 23/11-2009 kl. 12.17

    Hvor er indlæggene spændende. Leder om info omkring “armish” før amerika, og og er blevet noget overrasket. Nu vil jeg arbejde videre, tak for hjælpen.
    Kis R.

  60. Henning, 26/11-2009 kl. 21.10

    Der her er rigtig mange gode temaer oppe at vende
    om AMISH. Hvis nogen vil vide noget om AMISH og
    deres skikke og klædedragter så skulle i kikke
    på youtube her er rigtig meget om AMISH

    Kvinders Dress:
    http://www.youtube.com/watch?v=vUX3OZ4u8kM&feature=related

    Mænds Dress:
    http://www.youtube.com/user/Amishdeception#p/a/u/1/8j6QahEBTc4

    Hvordan kvinder sætter deres hår
    http://www.youtube.com/watch?v=IYalLDOkFu4

  61. Kristina, Stine og Pernille, 13/1-2010 kl. 12.31

    Hej.
    vi er 3 piger der har protjekt om Amish- folket. Vi vil gerne vide hvor man kan få noget Amish tøj, for vi skal nemlig bruge det til vores fremlæggelse :)
    Hilsen Kristina, Stine og Pernille..

  62. Henning Tanghuse, 1/2-2010 kl. 21.10

    Hej 3 Piger.

    Amish tøj er ikke let at opdrive fordi de fleste Amish
    kvinder syr det hele selv. I dag er der dog Amish mænd der køber Jeans/skjorter. Den sorte hat er Stetson hats
    i kan se nogle kjoler på den her web adresse.
    http(o.s.v PLUS) plainlydressed( DOT )com

    Arbejdstøj blå smækbukser og blå skjorter er moden
    men simpelt sort tøj af uld uden knapper og lynlås
    Strikkede sjaler eller sorte pontioer.

  63. lilla hest, 9/3-2010 kl. 8.13

    har der været amish mennesker i danmark og hvor gammle bliver de i gennemsnit og hvor gammle er de når de bliver gift , hvis man bliver født ind i en amish familie kan man så godt sige af man ikke vil væte amish og hvad sker der så

  64. Henning, 10/3-2010 kl. 20.47

    AMISH som du kender dem er der ikke mange af i
    Eu. Der er 5 Amish mennesker i Damnark.
    Trossamfund der hed Minoriterne lukkede deres
    deres kirke i 1980 De var beslægtet med Amish

    Unge Amish mennesker har en periode der hedder Rumspringe hvor de lever ude i samfundet i et
    par år. Her efter skal de vælge om de vil være Amish. I den tid de Rumspringer
    Gør de alle de ting som andre unge mennesker
    prøver…Sex og vilde fester mm.

    Hvis man bliver uden for Amis kan man komme
    tilbage..Men hvis man vælger at komme tilbage
    til Amish kan man kun fortryde en gang.
    Den eneste straf Amish kender er at udstøde
    dem der ikke opføre sig ordentlig.
    Får man advarsler på et år bliver man udstøt.

    Amish går 8 år i skole og piger kan blive
    gift når de er 16 år

    Pigerne og drengene må godt have kærester
    og de dyrke også sex før ekteskabet men
    bliver de gravide er de nød til at gifte sig.

    Når pigen siger ja til en manden går der ca.
    et år før de skal gifte.
    Den kjole de bliver gift i er den samme som
    den de har på når de bliver begravet.

    Amish er nøjsomme og simple bønder /mennesker

  65. linda rosengart, 22/3-2010 kl. 7.37

    hej vi ´har et projekt i engelsk om amish fólet, og vi har svært ved for finde ud af hvad de bruger istedet for teknologi som telefon, og hvordan de storset klare sig uden teknologi og elektrisitet.

  66. haaaaaannnni, 28/4-2010 kl. 15.47

    Hej jeg har projekt opgave om disse mennesker det jeg ikke kan finde er hvad synes amish folk om vores verden og hvad synes vi om deres verden? vil i ikke nok hjælp mig.

  67. Michelle, 20/5-2010 kl. 14.32

    Hej

    Jeg har et religionsprojekt om Amish, ved i hvad grund var til at de udvandrede fra europa?

    Hvilken mening har katolikker, calvinister og protestanter til voksendåb? og hvorfor er de så meget imod voksendåb, da Jesus blev døbt som voksen?

    mennonitter er det ikke det samme som anabaptister? Bare et andet ord for det?

    Hvad lægger de mest vægt på i deres kristen tro?

    Hvad er der gør dem ikke til fundamentalister?

    Tak på forhånd

    Hilsen Michelle

  68. Leif Stani, 3/10-2010 kl. 12.10

    http://www.johnrobbins.info/blog/question-about-amish/

  69. Sabine, 18/1-2011 kl. 17.40

    Hej. Jeg er ved at skrive om Amish folket, og jeg kan ikke helt finde en hjemmeside eller information til præcist -
    - Hvordan Amish folket lever og hvilken beslutninger der bliver taget fra de er 0-16år?
    -og fra de er 16-21, hvor de må leve amerikansk?
    - Og tilsidst hvor de bliver 21år og skal beslutte om de vil leve amerikansk eller være Amish, og konsekvenserne af deres valg osv.

    Håber du kan hjælpe med nogle gode hjemmesider til dette, som jeg ikke kan finde, eller andre nyttige informationer.

    Tak på forhånd.

    Hilsen Sabine

  70. Leif Stani Leszczyński, 26/1-2011 kl. 16.15

    Måske denne
    http://www.800padutch.com/amish.shtml

  71. østreskole, 28/2-2011 kl. 7.38

    hvodan lever de enlig. jeg har projet opgave med dem,men kan i ikke sende et link til en side der er dansk om dem.

  72. østreskole, 28/2-2011 kl. 7.38

    send lige et link til en dansk hjemmeside hvor man kan finde meget om deres tro og hvordan de lever. mange tak

  73. østreskole, 28/2-2011 kl. 8.19

    har de nogle regler til deres husholdning fx. mad bad opvask

  74. Leif, 23/4-2011 kl. 11.20

    http://behalt.com/

  75. Fransiska, 15/5-2011 kl. 13.53

    Er det muligt at finde sådan et folkefærd i Danmark? De lever jo efter Gud, er der mere det kræver for at blive Amish?

  76. hatice, 16/5-2011 kl. 12.49

    hej jeg har snart eksame, og jeg har om amish folket i engelsk, jeg skal fortælle om hvordan de bor og om deres religion, jeg forstod ikke det hele, det der stod oppe. Vil i ikke være søde at hjælpe mig? ..

  77. Henning Simonsen, 17/5-2011 kl. 8.38

    Fra WIKIPEDIA.
    Amish er en protestantisk kristen gruppe af anabaptister (voksendøbere), der hovedsageligt findes i USA og Canada. Den er mest kendt for, at medlemmerne giver afkald på ”moderne” teknologi som biler, telefon og i nogle tilfælde endog knapper i tøjet.

    Amish i USA/Canada nedstammer fra mennonitiske indvandrere, der i det 18. og 19. århundrede i Europa levede i spredte og isolerede områder af Schweiz, Frankrig, Tyskland og Nederlandene. De flyttede til Amerika i tre store immigrantbølger. Den første bølge omkring 1730 bosatte sig i det nyåbnede land i det østlige Pennsylvania kaldet Lancaster Amt. Den anden store bølge kom mellem 1810 og 1860 og bosatte sig hovedsageligt længere vestpå i det vestlige Pennsylvania, Ohio, Indiana, Illinois og Iowa såvel som i Ontario i Canada. En sidste mindre bølge kom i slutningen af det 19. århundrede og bosatte sig i de allerede eksisterende samfund.

    FRA HENNING. Der bor ikke familie af Amish i Danmark selv om måden at leve er tiltalende. I Danmark er der folk der ønsker at leve sundere nogel af dem kan godt være kristne eller holistiske eller have spændende åndelige ideer Permakultur er en måde at leve sundt på.

  78. Henning Simonsen, 17/5-2011 kl. 8.44

    På studienet dot dk kan du købe en opgave om Amish den kan du læse og bruge lidt fra i din opgave. Den er på dansk du må kune få en ven til at gå ind på studienet som er en dansk side for studerende.

  79. Leif, 25/5-2011 kl. 15.47

    http://amishamerica.com/amish-online-encyclopedia/

  80. Annmet, 26/5-2011 kl. 11.47

    Hej..
    Meget spændende læsning..

    Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at høre fra jer herinde:
    Hvad fik jer til at vælge en mere enkel/ simpel livsstil.
    Hvordan var jeres liv inden ( arbejdsmæssigt, leveforhold osv)

    Og ikke mindst hvad har i fået ud af det her liv..

    Jeg kan fortælle at jeg er 32 år, kvinde, mor til en pige på 11 år og venter barn til december..
    Jeg har det meste af mit liv levet på en sten, ganske enkelt fordi jeg brugte mine penge forkert, men man klarede sig jo, mødte en fyr som levede i overflod, virkeligt overflod, og den bølge red jeg med på i fem år, med mere arbejde,stress, press og mere materialistisk møg, fladskærme og pcèr her der og alle vegne, hus, biler, campingvogne, dyre middage og et spild af mad der gør mig flov bare ved tanken..

    Og nu sidder jeg så i en dejlig lejebolig, uden bil, uden parabol, uden dyre mobilabonnementer, med en husholdning der er meget fornuftig, en turnus madplan med øje for at undgå madspild, en cykel til os hver og jeg NYDER det… Simpelthen nyder det.. Min datter og jeg har ikke grint så meget sammen efter vi er begyndt at ta bussen til byen, for nu skal mor ikke sidde og holde fokus på alle de andre stresset tosser der kører ude på vejene, som skal nå hjem og lege familie…

    Ja undskyld hvis jeg nærmest lyder hellig, men jeg føler mig så heldig..

    Og jeg vil så gerne give noget af det fra mig, og jeg vil så gerne modtage fra jer… Fortæl, fortæl, fortæl…

  81. Henning, 27/5-2011 kl. 19.37

    For mig var det simpelt jeg fik en forgiftning af mit arbejde og var meget syg i 6 år og så fik jeg den ide at det der betød mest for mig var andre mennesker, kreativitet, fritid skøre interresser & naturen. Jeg flyttede fra min kæreste og fik en gammel lejlighed ned altan og her havde 10 sækker med jord til salater og tomater mm. Det var før de opfandt plantesække og så var der 3 kvadratmeter til solbadning + læse bøger. Inde i lejligheden dyrkede jeg vandmeloner og lavede af og til vin. I mange år havde jeg ikke tv men brugte tiden på en gammel Motor Cykkel og på en roklub. Jeg syntes det lyder godt det du fortæller du er nået længere i dine tanker. Spørsmålet er hvad er livskvalitet? Ikke lang fra hvor jeg bor idag ude på landte bor en ny lille familie de har købt et lille hus og har en have og høns det er sjov at se. Jeg er selv blevet for doven til de der have og høns. Det er mest solfangere og vindmøller og lave selv mad der betyder mest i dag. -Du lyder ikke hellig ;-)

  82. jonathan, 8/3-2012 kl. 10.02

    hej:D jeg vil gerne hører om der er nogle af dem som forlader Amish troen om de bliver ateister for at komme tilbage til Amish troen

  83. kamilla, 20/3-2012 kl. 7.34

    Jeg kunne godt tænke mig at vide om man kunne blive en del af amish folket. Om man kan få lov til at bo der, eller bare være på besøg i nogle måneder

  84. Henning Nørholm. Simonsen, 21/3-2012 kl. 23.02

    Altså man kan faktisk tage på turist tur i Amish land der findes Amish butikker, Amish hotel og kroer og der findes mange folk som rejser over til Amish med deres strikke klubber,,,,Amish er berømt for at alve hæklede tæpper. Det er før sket at unge mennesker har prøvet at bo hos en Amish familie i en månede.

    De unge har en periode hvor de har lov at leve uden for Amish Her prøver det at ryge drikke og alt det som de andre unge mennesker prøver. Rumpspringe heder det og det betyder at springe rundt, Man kan her efter vælge om man vil være Amish eller uden for Amish. Man kan ikke komme tilbage til sin Amish familie hvis man en gang har forladt Amish…… Dog er der nogle af de Amish som har forladt deres familier som finder sammen med andre Amish og danne deres eget Amish agtige samfund. En mand som bliver udvist af Amish vil typisk tage sin kone og børn med og konen vælger oftest at være med sin mand da kvinder kun gifter sig en gang. Det hænder at mænd kan have flere koner med tiden.

  85. Henning Nørholm. Simonsen, 21/3-2012 kl. 23.08

    Der findes også folk i Danmark som vil leve lidt mere Amish agtigt de vil som regel ikke leve som religiøse men selv vælge deres egen tro,,Amish uden Amish kalder jeg dem. Der vil opstå et behov for at leve mere naturligt. At leve i pagt med Naturen og økologisk eller biodynamisk,,,,,, Permakultur er en måde at leve på hvor man ikke forurener og leve meget mere naturligt

    Jeg vil selv meget gerne prøve at bo hos Amish med det er ret dyrt at komme til USA og bo der i en månde :-)

  86. Henning Nørholm. Simonsen, 21/3-2012 kl. 23.22

    http://www.youtube.com/watch?v=PcmESjcmrzM&feature=player_embedded#!

  87. Leif Leszczynski, 30/6-2012 kl. 8.11

    http://www.religion.dk/artikel/467928:Indfoering–De-ti-vigtigste-ting-at-vide-om-amish-folket

  88. Leif Stani Leszczyński, 23/8-2012 kl. 8.35

    http://www.religion.dk/artikel/474266:Globalt-nyt–Amish-folket-er-i-kraftig-vaekst

  89. Marie-Louise, 11/9-2012 kl. 14.32

    Hej! Jeg leder efter hvilke læresætninger Amish – folket har, og hvad deres etik er. Samtidig vil jeg gerne vide, hvad deres forhold til døden og et evt- liv efter døden er?

    Jeg håber meget i kan hjælpe mig! På forhånd tak.

  90. Henning Simonsen, 20/9-2012 kl. 16.38

    Tja Amish har en lære sæsting de sige når de møder andre på gaden…De siger JOY = Jesus, then others, then yourself.

    De betyder at man altid tænke hvad ville Jesus have gjort og hvordan kan jeg gøre det er i Jesus ånd.

    Jesus er et vigtigste i deres liv.

    Bag efter Jesus tænker de på at tjene andre og sørge for de andre. Til sidst tænker de på den selv :)

    Amish er kristen og man kommer i paradiset eller i helvede når man dør. Man lever et nøjsomt liv ud fra det at man tænker at Jesus levede nøjsomt og man vil helst ikke bruge teknikker som ikke findes naturlig på den tid Jesus levede,,,,, Jesus er forbilledet.

  91. Emilie, 8/10-2013 kl. 10.59

    Hej. Vi er to unge, som har projekt om Amishfolket i skolen. Vi skal bruge en aktør, som ved en masse om emnet, som vi skal stille nogle få spørgsmål. Vi ville blive rigtig glade, hvis vi måtte stille dig nogle spørgsmål.
    Hilsen Emilie og Mathias

  92. Kathrine, 17/3-2014 kl. 12.25

    Hvis I vil lære en masse rigtige facts om amish og samtidig blive topunderholdt, så læs bogen “Genstart” af debutforfatteren Claus M. Lohman, der kommer til Krimimessen i Horsens. http://bog.nu/titler/genstart-claus-m-lohman

  93. Leif Stani Leszczyński,, 17/3-2014 kl. 12.49

    Kathrine..
    Tak for bogtip

  94. Leif Stani, 15/4-2014 kl. 11.50

    Mærkværdigt kan kun kommunikere qua email ikke på selve det enkle livs hovedside..

  95. Mai, 10/9-2014 kl. 8.40

    Hej!!

    Jeg kunne godt tænke mig at vide om, hvis man er fundamentalist om man så kan vælge at forlade det og blive integreret i det “normale” samfund??

  96. Fynbo, 17/9-2014 kl. 11.00

    Hej Himmerlænder & Henning,
    I lader til at vide en del om Amish hvor I nævner cirka 5 stk Amish der skulle findes i DK.
    Jeg har “studeret ” Amish med køb af diverse bøger fra Donald Kraybill, samt deres bibel doktrin og ” Martyrs Mirror”. Derudover korresponderet med en Beachy Amish i USA samt en fra Plain People.
    Det ville være fint hvis vi kunne finde en måde at mødes med de 5 Amish i DK på – som ikke forulemper nogen hhv fuldt respekterer folks ønske om ” separation from the World “.
    Glæder mig til at høre fra Jer.
    mvh Fynbo

  97. SusieQ, 17/9-2014 kl. 11.46

    Hej Mai

    Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål, men tænker om du mener at Amish er fundamentalister?
    Man kan vel altid forlade de forskellige grupper, der findes om det er Amish, Jehovas vidner, HA eller hvilken gruppering der end er tale om.
    Prisen for at forlade et fællesskab er jo nok lidt forskelligt alt efter hvilket fællesskab der er tale om. Og vejen tilbage til det “normale” er vel også forskellig alt efter hvad man synes der er normalt.
    At blive integreret i Danmark er ikke helt så let tænker jeg. Kender en del der stort set aldrig kommer i kontakt med ‘rigtige’ danskere – hvad det så end er.
    Det at være integreret er jo også et vidt begreb, om man mener assimileret så man intet har tilbage af det man kom fra, hvilket vel nærmest er en utopi. Da man nok altid har noget af ens oprindelse med.
    Det der er det gode liv for en selv, er jo nok et dagligt valg. Man skal lære at stå ved sig selv, uanset hvad man synes der er ‘normalt’ og finde glæde ved de valg man træffer.

  98. Leif Stani, 27/9-2014 kl. 7.29

    Hej Fynbo
    Jeg har været i kontakt med Henning. Han ønsker ikke at etablere en kontakt om amish.

  99. kasper, 10/12-2014 kl. 8.00

    mente prøv her

    http://www.religion.dk/viden/de-ti-vigtigste-ting-vide-om-amish-folket

1 Trackback(s)

  1. service providers | 16/8-2018 kl. 14.14

RSS-feed til dette indlægSkriv din kommentar: