Jacob Haugaard revisited …
Skrevet af Carl, 24/8-2008 kl. 22.28 | teknologi, transport | 5 kommentarer
Medvind på cykelstien …
Der er efterhånden ved at være et boom i salget af el-cykler.
Smart konstruktion.
Du får ikke bare al energi forærende, når du kører på sådan een.
Men hvis du selv leverer en vis mængde energi via pedalerne, leverer den lille el-motor præcis lige så meget.
Jeg har ikke selv prøvet; men de der har, siger at det føles præcis som at køre med en kraftig vind i ryggen.
Som udgangspunkt, kunne elcyklerne være et tilbud til de der ikke helt har ungdommens spænstighed i behold.
Men det er nu ikke kun dét der er meningen.
Faktisk er der mange helt almindelige cyklister der bruger el-cykler, fordi det øger aktionsradius i den daglige praktiske brug (er i hvert fald mit bud) og osse farten.
Der er dog et max. på 25 km/t – det har noget med færdselsloven at gøre (véd så ikke helt hvad der sker hvis man kører ned ad en stejl bakke – om motoren så bruger el på at bremse cyklen op .. )
En væsentlig fordel kunne være, at den gør cyklen meget mere brugbar til daglig transport i bjerg-områder.
Hér er der tit små, heftige stigninger – selv i by-områderne – som kan gøre det til en udfordring for almindelige dødelige at komme rundt på cykel til dagligt.
Dét oplevede jeg selv på en cykelferie i Prag, hvor de daglige ture på 50 km. på flad vej langs floden gik strygende, uden problemer og i pæn hastighed (på mountain-bike).
Men en tunnel i Prag havde nær taget livet af mig …
Dér gik det g-o-d-t nok opad …
En anden fordel er, at hvis elmotoren går i stykker eller løber tør for strøm, ka’ man jo bare cykle videre.
Det nummer går ikke, med en el-bil.
En almindelig cykel vejer iøvrigt omkring 20 kg., en el-cykel ca. det dobbelte ..
Dét er selvfølgelig et område hvor der er rum til forbedring, det er sikkert batterierne, som er en evig udfordring.
Eet af den daglige teknologi’s mest irriterende udfordringer er, at det er så uhåndterligt at opbevare energi.
Men det er dog blevet meget bedre …
I Holland udgør el-cykler ca. 10% af cykel-salget ..
http://www.dcf.dk/composite-914.htm
Man ku’ håbe at el-cykler i større udstrækning end cykler kunne bruges som erstatning for biler og især knallerter til nær-trensport …
.. sad lige og legede med tanken om en kabine-el-cykel.
Google’de lidt.
Det tætteste jeg ku’ komme var tanker om en kabine-el-knallert ..
.. men det er da heller ikke en tosset tanke ..
Den burde da ku’ laves så den osse ka’ trækkes ved pedalkraft …
Nå, men en anden ting i forbindelse med el-cykler:
En go’ idé ku’ være hvis de var delvis selv-opladelige.
Forstået sådan, at dén energi, der går tabt, når man bremser – f. eks. ned ad bakke – kunne oplagres i batteriet, og så ‘fyres af’ når man kører den modsatte vej …
Det er vist konstrueret på visse el-cykler, men ikke i dem der er i handelen i Danmark ..
Lotte, 25/8-2008 kl. 12.26
Jeg har et kørekort, jeg ikke har brugt i mindst 15 år, og dermed vist ubrugeligt,
og vi bor i et udkantsområde, hvor det er spinkelt med den offentlige transport.
Desuden har vi masser af modvind
Måske det her med el-cykler var lige noget for mig, så jeg kunne komme lidt længere rundt omkring.
Det lyder spændende!
Tak for inspiration!
Doris Kobberholm, 13/11-2008 kl. 18.21
Jeg har hørt, at man i Holland laver nogle super gode/smarte el-cykler.
Ved nogen noget om det ?
Anders, 2/4-2009 kl. 1.12
Teknisk er der bedre elcykler i DK end i Holland, men det er korrekt at der sælges flere elcykler i Holland.
Der findes efterhånden et meget stort antal modeller og typer af elcykler, og det anbefales at afprøve og dermed finde ud af hvad der passer dig bedst.
Man skal ved køb af elcykler sammenligne det som ved køb af bil, hvor man heller ikke blot vælger fra et katalog, da valget ofte bestemmes ud fra indretning og ikke mindst om man føler sig tilpas i bilen.
På en elcykel, skal man som på en almindelig cykel selvfølgelig sidde som man finder behageligt, men måden et elsystem virker på er lige så forskelligt som antallet af mærker…
Det er en følelse om man finder et system godt eller skidt, og derfor kan det ikke forklares eller forstås, og skal derfor afprøves.
Der kan være forskel på bundtræk, tophastighed, reguleringsmuligheder, autofunktioner, kørselsafhængighed, blødhed og forsinkelses ved start og stop af system og selvfølgelig kvaliteten af selve systemet.
Her tænkes på holdbarhed over for fugt, kulde, varme, belastning, opladningsmuligheder samt ikke mindt mulighed for lang distance eller ej.
Kan man ikke prøve selv, skal man finde en der kan vejlede og dermed finde den rette og korrekte løsning til ens behov, og efterfølgende høj sandsynlighed for STOR brugsglæde.
Tina Mariette, 22/5-2013 kl. 17.33
Vi bor langt ude på landet og har el-cykle vi bruger til den daglige transport. Det er super smart og meget økonomisk. Vi har prøvet at måle på laderne, og selv om vi begge er afsted hver dag, brugte vi el for 12 kr pr. uge. Laderen ligner en lader til en laptop, så man kan bare tage den med i tasken, hvis man gerne vil lade op eks. på arbejde. – De 50 øre er der vist ingen der kan få ondt af.
SusieQ, 4/6-2013 kl. 11.07
I Vejle har vi nogle ret stejle bakker og salget af el-cykler er ret stort i vores område. Grønt Forum har haft meget stort fokus på det og forsøgt at få flere til at cykle, og med el-cyklerne er det jo nemt at bestige vores bakker. Første gang jeg virkeligt kom til at tænke over, om jeg skulle anskaffe mig en el-cykel, var da jeg blev overhalet op af Koldingvej af en gammel mand der raskt og kækt cyklede fra mig på vej op af bakken.