Busser, en brokke-blog, og en mulig løsning ..

Det er godt nok noget af et paradoks …
… at regeringen under indtryk af især CO2-regnskab og grøn ansvarlighed i øvrigt meddeler, at den kollektive trafik skal prioriteres højt …

.. og så samtidig ned- og om-smelter hele den regionale bustrafik så ingen brugere aner en pind om hvor de står om to år ..

Det er generelt galt over hele landet, hvor der har været væsentlige nedskæringer, og der kommer mange flere.

Men på Fyn er det helt galt.
Der er gået fuldstændig ged i eet eller andet i det lokale bus-selskab, så nu er meldingen klar.
Fra næste år går antallet af ruter til yderligt liggende småbyer, som f. eks. Lohals og Bagenkop, fra på nuværende tidspunkt godt 20 daglige afgange, ned til helt præcist 0.
Ruterne nedlægges.

Hvad pokker har de gang i !?

Det er, selvfølgeligt, et udspil – ‘hvis ikke vi får flere penge bli’r det sådan’ … men det har vist dystre udsigter, regeringen vil ikke hjælpe bus-selskaberne, regionerne og kommunerne har ingen penge til overs …

Men på os andre, virker det fuldstændig surrealistisk … (og viser i øvrigt hvor godt vi er vant, i Danmark) ..
Vi plejer da, her i landet, at kunne regne med at uanset hvor man bor i landet, er der i det mindste en vis bus-drift .. i hvert fald inden for tre-fire kilometers radius.

Det kan man så ikke regne med længere.
En del mennesker kan som udgangspunkt komme til at bo 25 km. fra nærmeste offentlige transportmiddel.

Man forventer selvfølgelig, at der bli’r en vis kommunal skolebus-kørsel .. men der er ingen klare meldinger om noget som helst ..
Og dét kan ingen jo tilrettelægge et familieliv efter, med transport til skole, uddannelse og arbejde ..
Jo, selvfølgelig, man ska’ jo anskaffe sig en bil …
Som alle almindelige danskere …

Nåh ..
Det gi’r mig en udfordring da jeg skal bruge een af ruterne, en halv snes kilometer ud, jævnligt ..
Men så fik jeg den idé, at en el-cykel (som jeg tidligere har fortalt om) kan være en glimrende løsning ..
Tror faktisk den ka’ være rigtig go’ til de halvstore afstande – ca. 30 km. hver vej – der hér er tale om ..
Det går pænt hurtigt, er billig i drift, forurener ikke, gi’r motion og dermed varme i kroppen, og ka’ fungere som ‘ren’ trædecykel hvis batterierne går flade ..

Så det er måske ikk’ så tosset endda ..
Hvem véd, måske bli’r der engang fremstillet en motionscykel med indbygget batteri-oplader, så man selv kan oplade dén energi man ska’ bruge når man ska’ ud på vejene .. !?

1 kommentar

Trackback

Kommentar(er)

  1. Lotte, 13/10-2008 kl. 13.00

    Det var da genialt, ideen med motionscyklen! :-)

    Carl, det går også bare helt i hårdknude med den offentlige transport i Thy. Vores eneste togbane. Vi har vores togplan, hvor der går et tog: om morgenen og hen ad eftermiddagen hver time. Ellers hver anden time. Nogen steder kører der også busser.

    Men vores tog: De aflyses ofte, og det er noget rod. Her fra min by den eneste måde at komme til Thy’s hovedbyen, hvor f.eks. vores læger er.
    Stor frustrationskilde. Vi bor i et tyndtbefolket område, og det er nok ikke her man høster den store indtægt ved offentlig transport. Men for pokker da… Jeg synes det er meget frustrerende.

RSS-feed til dette indlægSkriv din kommentar: