Thylejren – et socialt fristed
Skrevet af Leif, 27/12-2008 kl. 16.30 | Kultur, Mennesker, samfund, Sjæl og Ånd | Skriv den første kommentar
At søge tilbage til sin ungdomsidealer for at konsolidere sin idenditet var en del af min måde at få afklaret mit livssyn. Netop for at undgå den tilsnigende tvangsnormalisering vi ser i dag,
søgte jeg tilbage til drømmen om et samfund, hvor retten til at være menneske er baseret på
mangfoldighed og tolerance.
Sjovt nok læste jeg en artikel om, at de gamle hippier i 50′erne flytter tilbage til Thylejren.
En lejr som ‘Det ny Samfund’ stod for. I 1969 købte de jorden til Thylejren.
Det hele begyndte i 1970 som en musikfestival. I løbet af få måneder boede der 2000 i lejren
Som mange andre ungdomsoprørere var jeg på besøg på den anden Thylejr. Christiania og Krejbjerg-andelslandsby, var sammen med Thylejren en magnet for os unge oprørere. At hoppe
af det materielle ræs, og leve alternativt var os stærkt på sinde…
Vi troede fuldt og fast på, at en sådan alternativ livsstil kunne medvirke til at grundlægge en ny
verden: præget af mindre materialisme, menneskelig solidaritet og større social retfærdighed for u-landene. Mange blev i disse årtier desillusioneret, gik ned på stoffer. Blev betonmarxister eller
‘normaliseret’ og dermed fortrængte sine drømme om et andet liv.
Derfor er det på en måde opløftende at læse om mange af de gamle hippier og deres børn, der opvoxede i Thylejren vender tilbage til et mere enkelt liv. Det perspektiv oprøret mod det mate-
rialistiske samfund krystalliserede med en alternativ livsstil, er på ny tiltrækkende!
En beboer udtrykker at hun blev syg af at bo i en storby, hvor man hele tiden blev bombarderet
af reklamer, og hvor det kun gik ud på at udnytte mennesker, så de kunne købe noget, uden at samfundet i øvrigt ellers tager hånd om de unge og ældre…
Et kig på Thylejren s hjemmeside giver også et solidt fingerpeg om ånden i lejren:
“Thylejren er et fristed i den forstand, at den rummer livet, livets udfoldelser, forviklinger, udviklinger. Den har plads til skæve eksistenser, fantasifulde kunstnere, omsorgsfulde mødre og fædre, shamaner, og hestekvinder og meget andet. Den er både del af Danmark og det samfund vi alle er del af, og samtidig er den meldt ud af bevidstløst forbrugerræs og samtalekøkken”
Skriv din kommentar: